boktips - the bone season

"Scion
No safer place
 
The year is 2059.
Ninteen-year-old Paige Mahoney is working in the
criminal underworld of Scion London, based at Seven Dials,
employed by a man named Jaxon Hall. Her job: to scout
for information by breaking into people's minds. For Paige
is a dreamwalker, a clairvoyant - and in her world, the
world of Scion, she commits treason simply by breathing.
 
But outside the repressive boundaries of Scion, a powerful,
otherwordly race waits in the shadows. The season has
come and Paige's life is about to change for ever."
 
 
The Bone Season är skriven av Samantha Shannon, och denna har jag fått låna av Alice. 
Denna bok faller då under genren Fantasy och är en riktigt bra sådan enligt mig. Ända sedan jag var tolv år gammal har jag läst enbart fantasyböcker. Jag blir så lätt uttråkad av vanliga romaner och är för rädd för att läsa deckare, sen så älskar jag tanken på en alternativ värld med magi och mystik så fantasy har verkligen blivit min grej. Denna bok tog ett tag för mig att komma in i, men det handlade nog mest om att jag inte var så taggad på den från början. Men när jag sedan satte mig ner och verkligen gav mig in i läsandet så fastnade jag direkt. 
 
Det är en ganska svår bok, men svår på ett bra sätt. Denna författare har byggt upp en helt ny alternativ värld med nya begrepp, ord och ställen. Boken är packad med en ordlista i slutet, vilket du desperat kommer att behöva då nästintill alla ord som används är påhittade just för denna bok. Det finns även en karta bland de första sidorna samt ett slags lexikon med beskrivningar av bokens nya olika slags människor samt deras förmågor. Jag har nu läst cirka en tredjedel av boken och är fortfarande ganska lost, men man lär sig under tiden man läser. Så denna rekomenderar jag om ni gillar fantasy!











Kom ihåg mig?
Hej! Jag heter Emelie och är nitton år gammal. Vanligtvis bor jag i Stockholm men är nu för tillfället bosatt på en liten ö utanför Göteborg där jag pluggar musik. Jag tycker om våren, att fota i motljus, katter, sjunga, läsa töntiga fantasyböcker, tjata om feminism och min pojkvän. Här får du följa mitt liv i sin enklaste form - opretentiöst och inte alls så glamoröst som en vill tyckas tro. Välkommen!

HannaVic logotype